Keistimewaan Akhir Ramadan

DETIK-DETIK akhir Ramadan mempunyai kelebihan dan keistimewaannya. Ini kerana antara malam-malam terakhir, ada satu malam yang paling istimewa iaitu malam Lailatulqadar.

Firman Allah: 'Sesungguhnya kami turunkan al-Quran pada malam Lailatulqadar. Dan apa caranya engkau mengetahui apa dia kebesaran malam itu? Malam Lailatulqadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat dan Jibrail dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara yang ditakdirkan berlaku pada tahun berikutnya. Sejahteralah malam itu (yang berkat itu sehingga terbit fajar' - surah al-Qadar:1-5

Apa yang dilakukan oleh Rasulullah pada malam-malam terakhir Ramadan adalah dengan melipat gandakan amalan ibadah. Tegas Rasulullah dalam sebuah hadis: 'Rasulullah pada malam-malam sepuluh yang terakhir Ramadan memperiratkan ikatan kainnya dan bangun semalaman dan mengejutkan keluarganya' - hadis riwayat Bukhari dan Muslim.

Ini bererti Rasulullah menghidupkan malam-malam terakhir Ramadan dengan banyak melakukan solat dan zikir. Tegas Aisyah: 'Adalah Rasulullah bersungguh-sungguh pada sepuluh terakhir (dari bulan Ramadan) melebihi kesungguhan pada malam-malam yang lain' - hadis riwayat Ahmad dan Muslim.


KITA digalakkan untuk sentiasa meningkatkan amalan pada sepuluh malam terakhir Ramadan.

Bagi memanfaatkan hari-hari terakhir Ramadan, kita digalakkan untuk sentiasa meningkatkan dengan amalan seperti solat terawih, berzikir, membaca al-Quran, doa dan istighfar. Sabda Rasulullah: 'Barang siapa yang melaksanakan solat qiyam Ramadan (solat terawih) pada malam al-Qadar kerana keimanan dan mengharapkan keredaan Allah, mudah-mudahan akan diampuni dosanya yang lalu' - hadis riwayat Bukhari.

Qiamullail atau solat Tahajud atau solat malam adalah merupakan ibadah yang amat dituntut terutamanya pada bulan Ramadan. Firman Allah: 'Dan bangunlah pada sebahagian waktu malam dan kerjakanlah (solat tahajud)padanya, sebagai solat tambahan bagi mu; semoga Tuhan mu membangkitkan dan menempatkan mu pada hari akhirat di tempat yang terpuji' - surah al-Isra' : 79.

Rasulullah menegaskan: 'Solat yang paling utama sesudah solat fardu adalah qiamullail (solat pada tengah malam)'- hadis Mutafaqun alaih. Sementara itu, amalan berdoa juga merupakan amalan yang baik. Rasulullah menegas: 'Pada waktu malam terdapat satu saat di mana Allah akan mengkabulkan doa setiap malam' - hadis riwayat Muslim.

Dalam pada itu, kita sepatutnya menjauhkan diri daripada melakukan perkara yang di luar tuntutan yang menjadi amalan Rasulullah. Namun, saat akhir Ramadan masa yang paling sibuk bagi kebanyakan orang untuk mengadakan persiapan dan sambutan hari raya.

Masjid yang pada awalnya begitu imarah sekali, mungkin mula kembali sepi dengan jemaah. Ironinya, para suri rumah tangga pula terpaksa bersengkang mata untuk menyediakan juadah hari raya yang akan disambut dalam jangka masa sebulan pada bulan Syawal.

Apa pun yang kita lakukan, jadikan Ramadan kali ini untuk kita menilai kembali sejauh manakah pencapaian kita dalam aspek kesabaran dan kawalan emosi.

0 Comments:

Post a Comment



Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama

Hubungi saya :

Badruzamani Azmi
Manager
Valina Rabbitary Agro Farm
Bilik 132
Anjung Rahmat Inn
Batu 6, Jalan Gombak, Kuala Lumpur, 53100
Malaysia
Mobile: 0134177752
badruzamani_azmi@yahoo.com
nak KAYA kena ada DUIT
Visit MyBlogLog and get a signature like this!