Menulis Dari Wad

Selasa (15 September 2008) - Hari ni saya tak tidur dari semalam. Banyak kerja yang terpaksa di lakukan. Pagi nanti nak pergi PPUKM (dulu dikenali dengan HUKM) kerana ada temu janji dengan doktor Urologi.

Selepas bersahur ala kadar dengan nasi ayam semalam yang sudah dipanaskan, saya pun mandi. Selesai mandi, saya bersiap untuk memakai baju. Kedengaran dari masjid berhampiran solat Subuh.

Selepas memakai beg Colostomy, saya pun berpusing untuk memasang kapas pada luka.

"Alamak....kenapa darah banyak sangat?"

Ku dapati darah hampir memenuhi kain pelekat yang ku buat lapik dan underpad (blue linen). Serentak dengan tu, kepala ku hampir 'pusing'. Cepat - cepat ku meniarap dan menyudahkan kerja ku. Selepas tu, aku pun memakai pampers dan kain pelekat baru, bersiap untuk solat Subuh.

Selesai solat, jam sudah menunjukkan hampir pukul 7 pagi. Aku pun ONkan laptop LENOVOku untuk membuat kerja sedikit. Setelah jam sudah menunjukkan pukul 8 pagi, aku pun cepat - cepat shutdown laptop ku dan keluar menunggu Van Mobiliti yang sudah berjanji nak mengambilku untuk ke PPUKM. Van datang sekitar 8.30 pagi.

Setelah sampai di lobi PPUKM, aku pun cepat - cepat bergerak ke klinik Urologi yang tidak jauh dari ruang lobi. Setelah mendapat nombor giliran, (aku dapat nombor 1064) aku pun ke mini 'shop' untuk membeli surat khabar. Kemudianku kembali ke klinik. Nombor di 'display board' menunjukkan nombor 1009. Tu dia...masih lama lagi, baik aku baca surat khabar dulu.

Baca 5 helai muka surat khabar habis ku baca, kepalaku rasa sedikit pening (macam nak pitam). Aku pun menyandarkan kepalaku ke dinding. Perbuatanku itu rupanya menarik perhatian seorang jururawat. Setelah melihat lama ku berkeadaan sebegitu (rupanya wajahku juga kelihatan pucat tanpa ku sedari), dia pun bertanya nombor giliranku. Nombor di 'display board' baru menunjukkan nombor 1038.

Tak lama kemudian, seorang MA (abang Wan) menolak ku masuk ke dalam bilik doktor. Doktor menanyaku ringkas dan mencatat sesuatu di atas kertas berwarna biru. Kemudian, dia nak periksaku di atas katil. Selepas itu, dia suruh ke bilik rawatan untuk tukar CBD.

Setelah selesai, dia memberiku 2 keping surat berwarna biru. Satu untuk doktor Orthopedik dan satu untuk bahagian Kecemasan. Aku tidak berapa faham apa dia tulis. Kemudian, ku pun pergi ke Unit Kecemasan PPUKM. Ku memberi surat tersebut kepada seorang pemuda (pendaftar kat kaunter kecemasan tu), kemudian dia suruhku ikut dia. Aku pun mengikutnya dari belakang dengan perlahan - lahan kerana agak kurang bermaya sikit (rasa letih).

Kemudian, dia bercakap dengan seorang doktor perempuan. Doktor itu pun mula bertanya keadaanku. Aku menjawab ringkas. Dia pun memeriksa tekanan darah, mata dan mengambil darah untuk di hantar ke makmal.

Kemudian, aku diangkat naik katil. Mulalah seorang jururawat memasukkan air (IV drip) dan memasang pelbagai wayar kat jari, lengan dan dadaku. Aku rasa bestnya dapat tidur kat katilku. Aku dah tak peduli apa yang berlaku kat sekelilingku.

Lama juga rupanya ku tidur. jam sudah menunjukkan hampir 5 petang. Seorang doktor lelaki datang kepada ku dan berkata, "BP (blood pressure) awak agak OK la walaupun atas 105 dan bawah 75. Tapi, HP awak agak rendah sangat. Cuma 6.3. Jadi, awak kena ditahan terlebih dahulu".

Kini, sudah 2 hari ku berada di Katil 16, Wad Orthopedik, Tingkat 4, PPUKM. Sehingga kini, sudah 2 pain darah O sudah dimasukkan sejak malam pertama ku di wad. Kemudian, hari ni seorang kawanku telah membawa laptopku ke sini. Baru la dapat online. Kalau tidak, tentu ku boring duduk kat wad. Sekian.

1 Comment:

  1. Saiful said...
    We are created by The Almighty God Allah and everything given by him must be a compensation to what we done in this world. And of cause God wanted us always pray to God and always believe there must be something good from God that will delivered to us. Be strong and be tough always think that outside there alot of people suffering more than what we had.

Post a Comment



Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama

Hubungi saya :

Badruzamani Azmi
Manager
Valina Rabbitary Agro Farm
Bilik 132
Anjung Rahmat Inn
Batu 6, Jalan Gombak, Kuala Lumpur, 53100
Malaysia
Mobile: 0134177752
badruzamani_azmi@yahoo.com
nak KAYA kena ada DUIT
Visit MyBlogLog and get a signature like this!