Salam Terakhir

Mungkin di saat anda membaca blog saya ini, saya sudah berada di hospital. Saya akan 'sepi' dari dunia internet buat sementara waktu. Namun, ada beberapa laman web saya masih lagi 'on' sebab saya sudah 'set' supaya bila tiba masa nanti, ia akan di 'publish' kan kepada umum.

Kenapa saya mengambil keputusan begini?

Semua sedia maklum bahawa saya adalah seorang OKU yang cacat anggota fizikal (tiada kedua belah kaki). Saya juga mempunyai 'bedsore' (luka akibat tekanan). Sudah lama luka itu namun tidak sembuh sepenuhnya. Banyak wang sudah dibelanjakan sehingga simpanan saya yang bernilai RM 150 ribu dulu sudah habis.

Dari wang yang sedikit itu lah, saya membeli PC untuk saya melakukan 'bisnes' di rumah. Saya cuba berusaha untuk berjimat dan berusaha untuk menambah pendapatan. Dengan elaun pekerja OKU yang saya dapat setiap bulan itu mampu meringankan beban bil bulanan sahaja.

Oleh sebab, ibu saya dan seorang adik saya sudah meninggal pada tahun 2002 dan 2003, saya tinggal di rumah 'pemberian' ayah kepada arwah ibu di Taman Macang Manis bersama adik saya yang berkelulusan mekanik kereta dan seorang pembantu rumah. Sebelum ini ayah saya yang menanggung perbelanjaan rumah dan membayar gaji pembantu rumah.

Tetapi, pada bulan Oktober 2007, ayah saya yang sudah menderita penyakit kencing manis sudah 'tidak sanggup' untuk membayar gaji pembantu rumah dan bil rumah seperti air dan elektrik serta belanja dapur.

Bayangkan dengan elaun sebanyak RM 200 (tahun 2008 ni dapat RM 300 sebulan), saya terpaksa membayar bil elektrik, air (2 bulan sekali), bil Astro (dah potong) dan bil telefon. Nasib baik kakak saya sudi bayar gaji pembantu rumah (dah di hantar balik sekaran ni) masa tu dan bil internet (Streamyx pula dah potong untuk sementara waktu sepanjang saya berada dalam rawatan) pula dibayar oleh Linn (Terima kasih banyak - banyak Linn sebab tolong abang selama ini)

Jadi, oleh kerana adik saya yang kerja mekanik tu pun nak cari kerja baru di tempat lain pula, (Kerja kat Kulim ni, majikan dia bayar hanya RM 350 sebulan. Kerja dari 10 pagi hingga 12 tengah malam), pembantu rumah pula sudah dihantar balik sebab permit dah tamat tempoh, saya pun mengambil keputusan untuk tinggal di hospital buat sementara waktu supaya luka saya akan sembuh suatu hari nanti. Bila dah sembuh, baru saya kembali ke sini (taman Macang Manis) semula dan menyambung kembali kerja yang tergendala.

Saya amat berterima kasih banyak - banyak juga kepada Mohd Sufian, Pak Wan dan Md Hilmi kerana mereka akan 'memantau' web saya sepanjang ketiadaan saya ini. Tidak lupa kawan - kawan Cyber yang lain - lain seperti Mohd Suhaimy (Shuth) Alang, Zul Smartusaha, Sham Raja Adsense, Kak G (InternetMelayu), Fai, MdPai, abang Tazilan, Cikgu Ibnuhassim, dan lain - lain lagi kawan WC yang saya tak sebutkan kat sini. Terima kasih banyak - banyak. Semoga Allah membalas jasa baik anda dengan kebaikan dan rahmat - Nya.

Buat sementara waktu, pemohonan pengiklanan yang baru di laman web saya akan dihentikan sementara waktu sehingga saya kembali (kecuali iklan sebelum ini). Namun begitu, penjualan produk di laman RahsiaNiaga.Com masih tetap 'berjalan' dengan pembayaran HANYA boleh dilakukan melalui Paypal sahaja. Setelah anda bayar, anda akan dibawa ke laman download. Jika anda menghadapi masalah seperti pembayar sudah dilakukan, tetapi barang belum terima, anda boleh menghubungi saudara Mohd Sufian.

Bagi mereka yang ingin menjadi ahli HPA Industries Sdn. Bhd. pula, anda boleh mengirim emel dan bayaran kepada saudara Ridzuan Abd Razak (Pak Wan) yang tertera butirnya di laman Herba HPA. Bayaran ahli HPA bagi tahun 2008 sudah dinaikkan menjadi RM 30. Ahli baru akan mendapat katalog dalam bentuk buku pula sekarang ni. Sebelum ini, ahli lama hanya dapat kit dan katalog yang tidak dijilid. Jadi, ahli lama terpaksa 'cari' fail pula untuk letak katalog. Tetapi, ahli baru dah tak perlu risau dah sekarang. Lagipun, bayaran RM 30 itu hanya sekali sahaja seumur hidup. 'Mata' yang anda dapat hasil pembelian produk dan menaja ahli ahli itum boleh diwarisi oleh pewaris anda sekiranya anda meninggal dunia.

Jadi, bukan nak paksa tapi saya mengesyorkan kepada semua OKU yang masih lagi tercari - cari kerja apa nak buat, masih menunggu panggilan kerja yang masih belum kunjung tiba; rebut la peluang ini (menjadi ahli HPA) sambil menikmati elaun pekerja OKU setiap bulan (elaun ni kena mohon di JKM sebelum Jun dan Disember setiap tahun).

Pesan pada semua OKU, sekarang ni bukanlah masa untuk kita 'menunggu' bantuan datang kepada kita. Cuba lakukan apa yang terdaya. Lihat pada apa yang kita mampu lakukan. Jangan 'melihat' nasib orang yang lebih baik dari kita, tetapi lihatlah mereka 'kurang' dari kita. Semoga kita lebih bersyukur. Tetapi, jangan 'pasrah' sahaja tanpa melakukan apa - apa usaha pun. Allah tidak akan mengubah nasib kita selagi kita tak berusaha mengubahnya. Jika anda sudah berusaha tetapi belum menampakkan hasil, minta la bantuan. Mungkin akan ada insan yang sudi menolong anda nanti.

Yang penting jangan putus asa. Saya pun tak akan putus asa. Saya akan 'kembali' lagi nanti dengan semangat baru. Insyaallah...












Ikhlas dari,

0 Comments:

Post a Comment



Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama

Hubungi saya :

Badruzamani Azmi
Manager
Valina Rabbitary Agro Farm
Bilik 132
Anjung Rahmat Inn
Batu 6, Jalan Gombak, Kuala Lumpur, 53100
Malaysia
Mobile: 0134177752
badruzamani_azmi@yahoo.com
nak KAYA kena ada DUIT
Visit MyBlogLog and get a signature like this!